February 12, 2013

FIRST TRIAL MASAK LEMAK CILI API

Assalamualaikum.

Excited bebenor ni. Haha. Siap masak je terus hadap laptop nak update cite. Haaa, Nampak x excitednya di situ? Nak sebar cite aku berjaya mencuba resipi ayam masak lemk cili api. Org negeri punya style. Meh nak cite meh.

First, tumbuk cili padi dgn kunyit hidup. Kt cni nak ditekankan, oleh sebab umah kami kekurangan bahan masak, aku ganti dgn kunyit serbuk. Tp aku tumbuk jugak skali dgn cili padi. Ikut suke korang la nk buh brp byk cili tu. Nak pedas, tambah lg 10biji. Tak nak pedas, kurangkanlah. Then, panaskan periuk dgn api sederhana. Masukkan cili yg dh ditumbuk, serai yg dh dititik dgn ayam yg dh dikerat n dh dibasuh. Tumis je sampai air ayam tu kering.

Kendian, masukkan santan cair. Biarkan sampai mendidih. Dah mendidih masukkan garam, gula and asam keping. Kat cni skali lagi aku ganti asam keping dgn asam jawa. Hahaha. Nampak tak betapa xlengkapnya bahan masak kt umah ni. Then, klu nak masukkan kentang, masukkan skali. Oh, jgn lupa masukkan jugak santan pekat. Then, kacau perlahan-lahan, biarkan smpai kentang empuk. 

Dah siap! Try la. Senang je rupanya masak lemak cili api ni. Aku je bru nk blaja masak. Kehkeh. Nampak tak kejakunan dan ke'excited'an aku kt situ?
tinggal tunggu kentang empuk je.. ^_^

Selamat mencuba! Jom p makan!

No comments: